Friday 20 July 2012

Salam Ramadan 1433H

Assalamualaikum..

Hari Jumaat yang berbahagia ini, dengan rasa ikhlas, tenang & bahagia.. aku & suami memohon ribuan kemaafan dari korang semua kalau ada salah & silap dari kami. Selamat menyambut Ramadan 1433H untuk semua umat Islam. Esok Sabtu, 21.07.12 (cantik tarikh kan..) adalah puasa pertama aku sebagai isteri, gembira & tak sabar rasanya nak lalui pengalaman baru berbuka dengan suami. Semoga di bulan yang penuh berkat ini dipermudahkan segala urusan aku & suami dalam menjalani ibadah puasa serta dilimpahi rezeki yang berkat disamping berusaha berubah menjadi seorang yang lebih baik dari segala segi. Doakan kami diberikan kesihatan yang baik & dikurniakan rezeki anak. Amin.



Tahun-tahun sebelumnya, aku sambut puasa sebagai awek single, semua persediaan mak ayah buat, so aku ada banyak masa nak lepak depan tv tunggu pengumuman puasa. Banyak kali aku sempat rakam coz bagi aku pengumuman puasa ni saat aku tunggu tiap-tiap tahun. Feel pengumuman puasa syahdu der bagi aku compare dengan pengumuman raya yang lebih teruja & happy. Tahun ni dah berdua, banyak kerja nak buat sampai aku tak sempat tengok.. cedey.. tapi tak pe, ambil gambar di google & tengok video di youtube la. Kredit la untuk mereka-mereka yang sempat rakam.   


 
Untuk manfaatkan Ramadan agar terbentuk Taqwa :

  1.  Puasa dgn ikhlas
  2.  Fokus kepada setiap amalan yang di lakukan
  3.  Jaga solat 5 waktu
  4.  Solat terawih dengan ikhlas
  5.  Banyak baca Al-Quran & azam untuk khatam dalam bulan Ramadan
  6.  Banyak sedekah
  7.  Banyak solat taubat, istighfar & zikir
  8.  Tingkatkan ibadah 10 hari terakhir
  9.  Banyak berdoa untuk diri, keluarga & orang lain
10.  Azam jadi orang baru yang Allah redha
11.  Buang sifat negatif yang boleh cantikkan kehidupan
12.  Doa agar dapat kekalkan amalan baik sepanjang hayat
13.  Tawakkal kepada Allah.

Kredit Fb Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah

No comments:

Post a Comment