Wednesday 4 September 2013

DA - Masalah & Cara Penyelesaian


Assalamualaikum w.b.t


Apapun yang kita nak buat kena study dulu kan walaupun sikit ke banyak ke ilmu yang kita dapat tak kisah janji ada ilmu. Lepas 2 hari study tentang Diet Atkins ni, hati berbunga-bunga cauliflower.. haha.. bunga kobis la.. gumbira sebab menu-menu yang otai-otai DA share memang nampak sedap & memang diakui sah sedap sebab aku dah cuba masak menu 1st aku di hari 1st DA.. haha. egg scrambled je pun. Tunggu next entry tentang menu DA ok. Hari ni aku nak senaraikan dulu masalah yang membantutkan proses diet aku, korang aku tak tahu & cara penyelesaiannya.


(1.)
Masalah : Nak makan nasi atau bubur
Penyelesaian : Guna cauliflower masak nasi goreng atau bubur


(2.)
Masalah : Nak makan bihun goreng
Penyelesaian : Guna shirataki goreng atau masak berkuah


(3.)
Masalah : Nak makan roti
Penyelesaian : Guna flaxseed buat roti
 

 (4.)
Masalah : Nak minum sirap atau craving benda manis
Penyelesaian : Guna pal seweet dalam minuman


(5.)
Masalah : Nak makan cucur, mee, fish ball, nugget, keropok lekor dll
Penyelesaian : Buat sendiri guna bio protein cosway/ organik


(6.)
Masalah : Suka makan kicap
Penyelesaian : Guna kicap Mudim, Kedah mari ;)


(7.)
Masalah : Nak makan sos
Penyelesaian : Buat sos sendiri yang kurang gula


(8.)
Masalah : Nak makan salad dengan mayonis
Penyelesaian : Guna mayonis kewpie


Kesimpulannya, nak amalkan DA ni kena rajin lah sikit kalau tak banyak pun ye tuan-tuan & puan-puan sebab kebanyakkan menu-menu di luar sana tidak berapa sesuai untuk Atkiners sebab sah-sah banyak pewarna, pengawet, gula dll yang tak sesuai untuk dimakan dalam masa Induction ni ok. Tapi banyak juga kebaikannya, boleh jadi kreatif masak.. haha.. kreatif lah sangat, boleh jimat minyak sebab tak perlu gi kedai tapau makanan & sah-sah jimat belanja beli makanan yang mahal tapi tak sedap mana pun


p/s : Nanti kalau rajin aku update harga barang ok ;)


No comments:

Post a Comment