Tuesday 24 September 2013

Kacang Panjang Goreng Tempe


Assalamualaikum w.b.t


Hari ni bersiaran dari rumah mak mertua. Macam biasa aku kagum giler kat mak mertua aku pasal masak sedap selain mak aku tersayang yang masak sedap sampai aku jadi comelll macam ni..haha.. Kalau kat rumah aku hari cuti je yang aku jadi suri rumah sepenuh masa, maksudnya aku masak untuk lunch ler dowh..kalau kat rumah aku pukul 11.00 pagi aku baru nak imagine ape nak masak, mak mertua aku time tu dah boleh makan kenyang dan relax-relax bawah pokok dah kot weh..super cepat dia masak..tabik springgg ah..


So hari ni resepi yang berjaya menggeletek jari aku nak share kat sini ialah kacang panjang goreng tempe je pun weh..tapi tujuan aku nak share dalam blog ni coz aku dah bertekad..cehhh..aku nak belajar masak sedap macam mak mertua aku untuk masak buat suami aku..ceh ceh ceh..al maklumlah aku tekak versi kedah..kesian pulak kang suami aku tak merasa la makan makanan versi kuning ala nogori coz makanan versi kedah aku kalau tak oren kari & pajeri mesti merah sambal tumis.


So jom layan dulu menu sempoi sebelum aku belajar menu lain yang susah skit..hehe..


Kacang Panjang Goreng Tempe

Bahan-bahan :
2 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah
8 biji cili padi
1/2 cawan ikan bilis
1 keping tempe
1 mangkuk kacang panjang
Sedikit minyak masak
Sedikit air
Garam secukup rasa


Cara-caranya :
- Potong tempe, gaul dengan garam, goreng garing, angkat & ketepikan
- Tumbuk bawang putih, bawang merah, cili padi & ikan bilis. Tumis hingga garing & masukkan garam
- Masukkan kacang panjang & sedikit air. Goreng sebentar.
- Masukkan tempe, kacau & hidangkan


Sumber Resepi : My super sempoi MIL ;)


No comments:

Post a Comment