Friday, 14 September 2012

Mari belajar kira keperluan kalori harian

Hari ni kita belajar tentang kalori ok. Aku tahu korang mesti sibuk nak cari maklumat ataupun baca tentang maklumat pemakanan ni, so aku cari & cerita pada korang bagi korang senang faham sikit ok. Tapi kalau maklumat yang aku sampaikan ni salah atau diragui, sila rujuk pada yang pakar ok.. coz aku QS bukan pakar pemakanan.. hahaha..

tak dapat der timbang makanan untuk dapatkan jumlah kalori : P


Apa itu Kalori?
Kalori tu ukuran unit tenaga untuk makanan (1 kalori = 4 joules). Kita dapat kalori tu dari sumber-sumber utama dalam makanan seperti karbohidrat, protein & lemak dalam makanan yang kita makan. Kita makan untuk dapatkan khasiat bagi badan kita & yang paling penting untuk dapatkan kalori yang akan kita guna untuk lakukan aktiviti harian kita, membolehkan anggota luaran & dalaman kita berfungsi juga untuk kita bernafas kerana setiap pergerakan memerlukan kalori.

Bagaimana kalori pengaruhi pertambahan & penurunan berat badan?
Ramai orang tak sedar, buat-buat tak sedar atau tak tahu langsung apa aku cuba sampaikan ni hahaha.. Kalori boleh buat badan kita bertambah atau membesar bagai johan & kurangkan berat badan kita macam yang kita selalu imagine.. (slim melim & gojesss..) hahaha.. 
  • Tenaga & pertambahan berat : Ramai orang bertambah berat badan coz makan lebih dari apa yang badan mereka perlukan & bekalkan terlalu banyak tenaga ke dalam sistem badan mereka. Makanan & tenaga yang lebih ni la bila simpan lama-lama jadi gemuk xtak pun lama-lama jadi bukit.
  • Tenaga & pengurangan berat : Kita (termasuk aku la.. ) boleh kurangkan berat badan dengan mengurangkan makanan & tenaga yang kita perlukan. So sistem badan kita akan gunakan lemak-lemak berlebihan dari zaman dulu-dulu tu dalam aktiviti harian kita.
 
Berapa kalori kita perlukan?
Kita mesti tahu berapa jumlah kalori yang kita perlukan. Tapi sebelum kira jumlah kalori, kita perlu tahu faktor-faktor yang mempengaruhi jumlah kalori yang badan kita perlukan.
  • Jantina : Lelaki perlu banyak tenaga dari perempuan coz biasalah, diorang kan kerja berat dari kita.
  • Umur : Orang tua perlukan jumlah kalori yang kurang dari orang muda coz kadar metabolisma diorang dah menurun ok.
  • Berat : Lagi berat badan kita lagi banyak kalori yang kita perlukan. Wah!!! aku pun baru tahu ni. Ala.. macam kereta la. 
  • Jumlah Aktiviti : Orang aktif perlukan lebih kalori coz diorang banyak bergerak ok.

Basal Metabolic Rate (BMR)/Kadar Metabolisma Asas
BMR ialah jumlah tenaga yang kita perlukan. Sila tengok formula di bawah.

Lelaki
BMR = 66 + (13.7 x berat dalam kg) + (5 x tinggi dalam cm) - (6.8 x umur dalam tahun)

Perempuan
BMR = 655 + (9.6 x berat dalam kg) + (1.8 x tinggi dalam cm) - (4.7 x umur dalam tahun) 

Ok mari kita kira BMR aku..
= 655 + (9.6 x 82) + (1.8 x 156) - (4.7 x 30)
= 655 + 787 + 281 - 141
= 1,582
So, badan aku perlukan 1,582 kalori/hari.

Daily Calorie Requirement (DCR)/Keperluan Kalori Harian
Kita teruskan dengan kira keperluan kalori harian berdasarkan tahap aktif seseorang itu.
  • Banyak Duduk : BMR x 1.2 (tidak bersenam & bekerja duduk)
  • Sedikit Aktif : BMR x 1.375 (jarang bersenam/bersukan 1-3 hari/minggu)
  • Agak Aktif : BMR x 1.55 (kurang bersenam/bersukan 3-5 hari/minggu)
  • Sangat Aktif = BMR x 1.725 (aktif bersenam/bersukan 6-7 hari/minggu)
  • Terlalu Aktif = BMR x 1.9 (kerap bersenam/bersukan & kerja fizikal atau 2x sehari latihan)

Oleh kerana aku QS yang bekerja duduk coz 1 bulan hanya 2 kali pergi meeting.. hahaha.. aku ambil formula Banyak Duduk.. hahaha..

DCR
1.2 x 1,582 = 1,898 kalori/hari.
So, badan aku perlukan 1,898 kalori/hari.



No comments:

Post a comment