Wednesday 15 May 2013

Jom Makan untuk Mata Sihat


Aku sayang mata aku. Tetiba teringat pujian first aku pada gambar first aku n fz lepas balik first date dulu. Amek kau semua first. Pujian pun dalam phone je lah, mana mungkin puji live. Perempuan melayu terakhir mestilah pemalu kan. Aku kata "mata awak cantik.." hahaha.. dah tak tau nak kata apa kan.. nampak tak aku suka tengok mata orang. Dah pecah rahsia zaman cintan-cintun. Patutlah orang dolu-dolu kata dari mata turun ke hati.. hehe.. turun la sangat. Kalau tak turun, mana mungkin akan berjodohan.. cewahhh..


  1st pic on 1st date ^_,^


Sebut tentang mata lagi, aku hanya boleh fikir tentang karot je. Rupa-rupanya banyak lagi makanan yang boleh kita ambil untuk kesihatan mata kita. Penting tau mata kita. Semua orang sayang mata masing-masing kan. Mata ni organ tubuh yang penting dan bernilai. Sejak akhir-akhir ni, mata aku sangat tidak selesa.. huhu.. rasa kering, letih, berat & tak selesa nak pandang sampai kadang-kadang macam jadi sakit kepala. Oh my eyes !!! Kenapa jadi macam ni? Tell me why why why? Hehe.. tak payah tell sangat la, dah tahu kenapa :p


Antara sebab musabab mata aku letih adalah kerana salah diri sendiri seperti berikut :-
  1. Pagi, 9.30 sampai petang, 5.30 mata banyak mengadap laptop je di office. Mengadap Excell & Adobe Photoshop di samping software-software lain mengalahkan akauntan & designer.
  2. Terlebih semangat & kerajinan update blog & facebook demi Butik Larra. Nak buat macam mana dah suka, dah minat & sayanggg BL.
  3. Kurang minum susu, makan sayur-sayuran  & buah-buahan sebab terlebih "rajin" nak masak, so banyak makan makanan segera lagi ringkas yang diakui kurang item yang aku sebut tadi tu.
  4. Siang mengantuk malam berjaga. Masalahnya aku siang tak mengantuk malam pun sama. Tidur lewat. 2.00 am++ !!!
  5. Dah masuk tidur nak mengadap iPad lak mengalah menteri untuk update To Do List, Expenditure & macam-macam bagai.
  6. Buat tak peduli je kat supplement yang berbotol-botol kat rumah. Sedar-sedar dah expired. Rasa macam nak lempang diri sendiri sebab membazir. 


Jalan penyelesaian untuk memperbaiki keadaan mata letih aku seperti berikut :-
  1. Sila rehatkan mata 5-10 minit setiap jam.
  2. Sila update blog & facebook Butik Larra hanya pada masa yang ditetapkan.
  3. Sila rajinkan diri untuk masak atau beli, tapi ada sayur-sayuran & buah-buahan.
  4. Sila tidur awal !!! Titik.
  5. Sila update To Do List, Expenditure & macam-macam bagai sebelah pagi.
  6. Sila habiskan supplement yang ada.


opisku rumahku..prepare b/fast kat opis..susu, karot, telur baik untuk mata ok


Makanan yang baik untuk kesihatan mata :-
  • Karot (Lobak Merah)
  • Brokoli
  • Telur
  • Bayam
  • Kobis
  • Tomato
  • Biji bunga matahari
  • Bawang putih
  • Salmon


No comments:

Post a Comment