Monday 8 July 2013

Begedil


Betul cakap orang tua-tua kan, bila kita dah kawin dari tak pandai masak akan jadi pandai masak. Aku belum la lagi sampai tahap pandai masak, cuma baru merajinkan diri nak belajar-belajar masak.. hehe.. Mana tak nya, tak kan lah asyik nak suruh mak kita masak setiap kali suami nak makan. Aku la tu coz Fzal suka makan serawa (bahasa kedah) atau pengat (bahaso nogori kot). Tiap kali dia nampak durian dia mesti sebut nak suruh mak masak pengat. Mak aku lak dengan suka hati tak sampai berapa lama dah siap serawa duriannya. Tak pernah lak aku terfikir sebelum ni nak masak sendiri untuk Fzal.. dush dush !!! 


Hari ni aku nak cari resepi belajar buat begedil coz pagi tadi aku tengah sarapan soto ada la satu kehtulll begedil. Aku cakap la kat Fzal, dia suka ni. Dia yang tengah sodap makan kueh teow goreng terus cakap nak cikittt begedil. Next time kita belajar buat serawa lak ye. Walaupun dah tahu bahan & macam mana nak masak sesuatu menu, bagi aku masih tak boleh kata aku dah pandai masak menu tu selagi aku tak masak sendiri buat pertama kalinya. Yang aku tau & aku pernah tengok selalunya begedil kentang, begedil daging & begedil kentang campur daging.. coz klau tak campur kentang kang jadi meatball la pulak..haha.. Korang semua sure dah expert gilos la bab-bab masak ni an an.. huhu.. ok la.. jom la start belajar sikit-sikit masak ni.. hehe..


Perangai zaman anak dara yang tak pandai masak atau "tak terlalu rajin" nak masak tu sila la ubah sikit demi sikit ye. Orang tua gak cakap nak tambat hati suami kena jaga perut dia. So, apa lgi.. mood chef aku terus datang lagi. Bila mood dah sampai memang tak boleh nak bertangguh lagi. Cepat-cepat ngadap google cari resepi. Zaman dah canggih tak payah nak call mak, kawan & sepupu bagai nak tanya resepi bagai. Kau google je pastu edit resepi tu ikut citarasa tekak ko sendiri & sudah semestinya boleh masuk gak tekak orang yang nak makan nanti. Biasa la bila dah hidup berdua ni sikit demi sikit kena la ubah. 




Bahan-bahan
8 biji kentang saiz sederhana
1 labu bawang besar (dipotong dadu)
1 paket daging cincang ramly
Daun sup (dicincang halus)
1 paket kecil  bawang goreng
3 tangkai cili merah (dipotong halus)
2 sudu teh  lada sulah
4 biji telur (di pukul)
Garam secukup rasa
Minyak untuk menggoreng 

Cara-Cara
- Kentang dipotong & digoreng hingga garing.
- Setelah garing, tumbuk atau lenyekkan kentang itu hingga hancur.
- Kemudian ambil daging cincang & gaulkan bersama kentang yang sudah dilenyek tadi.
- Setelah itu masukkan daun sup, bawang besar yang telah dicincang, bawang goreng, lada sulah & garam.
- Gaul hingga semua bahan sebati. Kemudian ambil sedikit & bulatkan dengan saiz sederhana.
- Akhir sekali, celupkan dalam telur & goreng.


No comments:

Post a Comment