Saturday 15 January 2011

Kisah Azam 2009 yang lalu

Bagi aku azam adalah apa yang aku nak buat dalam tahun tu untuk buktikan ada perubahan ke arah yang lebih baik dalam hidup dan masa depan aku. Aku mula buat azam sejak grad (ooo.. patut la time study dulu aku tak berapa bersemangat, tak ada azam rupanya, so aku tak tahu apa yang aku nak capai, main redah je belajar, tu yang sakit skit nak grad tu.. hehe..). Apa-apa pun aku dah berubah sekarang, best sangat ada azam coz kita tahu apa yang kita nak dan yang paling best, perasaan bila azam tu dah tercapai. (Best lagi dari perasaan makan ayam goreng waktu tengah lapar dan minum limau ais waktu tengah hari terik.. tak percaya??? cuba lah..). Tiap-tiap tahun aku akan buat 5 azam, azam-azam minor yang tak perlukan masa yang panjang untuk capai tak perlu la masuk dalam senarai azam, nanti pening kepala. Sape berani, letak la 20 azam.. ada berani???.  


Azam pertama : Ambil lesen kereta
Sebenarnya bukan ambil lesen kereta tetapi "ambil kembali" setelah gagal dapat lesen kereta waktu pertama kali ambil (study di Shah Alam gatal ambil lesen di Kedah, so tak ada masa nak balik Kedah belajar dan test sampai tamat tempoh 2 tahun). Waktu kerja di Seremban, aku tinggal dengan kawan aku masa belajar di UiTM Shah Alam, sape lagi klau bukan Kak Ema a.k.a K.E. Kebetulan k.e memang otw ambil lesen motor dan kereta. So aku tanpa buang masa (chewah..) daftarkan diri ambil lesen kereta. Syarat untuk k.e.. jangan kawin lagi sampai aku lulus.. haha. Berkat bebelan k.e.. tadaaa aku berjaya gak akhirnya (klau korang sama kes macam aku, jangan teragak-agak cari kawan korang yang sangat talented bebel pada korang.. k.e jangan marah ye..).


Azam kedua : Beli kereta untuk mak dan ayah
Azam ni tak dapat dilaksanakan pada tahun 2009 coz penasihat kewangan aku (abang aku ler..) kerja di Sarawak selama 2 tahun. Syukur alhamdulillah aku dan adik aku berjaya menghadiahkan mak dan ayah sebuah kereta impian ayah pada 20.04.2010 iaitu selepas 1 bulan aku dan adik accept peluang perniagaan yang sangat-sangat hebat pada 19.03.2010.


Azam ketiga : Nak terima pasangan hidup
Bermulalah sebuah cerita disebalik azam ini (huhu..). Pada suatu petang.. chewah.. lepas aku balik kerja housemate aku Kak Liza cakap dia akan di transfer kerja di Sarawak pada 03.01.2009 dan Kak Ema akan berkawin pada 25.01.2009 (huhu.. aku sedih..). Semasa balik Hari Raya Aidiladha di rumah tok aku di Kedah, satu malam hati aku pun berdoa tentang pasangan hidup aku, dengan rendah hati aku berdoa dengan sangat ikhlas pada saat tu. Aku sangat yakin doa aku akan sampai di hati hati bakal suami aku, aku berdoa tiap malam sebelum tidur sehinggalah aku akhirnya berjumpa dengan insan istimewa tu pada 10.02.2009.

Disini aku nak kongsikan doa ikhlas dari hati aku..
”Ya allah ya tuhanku, detikkanlah hatiku siapakah bakal suamiku, detikkanlah hati bakal suamiku bahawa akulah bakal isterinya, bukakanlah pintu hati bakal suamiku untuk menerimaku dan bukakanlah pintu hatiku untuk menerimanya, dekatkanlah hati kami berdua, permudahkanlah jalan pertemuan kami, cepatkanlah jodoh kami dan satukanlah kami dalam kebahagiaan, sesungguhnya kepadamu tempatku berdoa dan meminta pertolongan, amin”.


Azam keempat : Menceburi bidang perniagaan
Azam ni tidak dapat dilaksanakan pada tahun 2009 coz aku sekeluarga perlu bagi sepenuh tumpuan dari segi masa dan kewangan untuk menyembuhkan mak aku yang sedang sakit. Apapun, syukur alhamdulillah mak aku telah pulih sepenuhnya, amin. Azam ini telah aku tunaikan pada tahun 2010.


Azam terakhir : Kurangkn berat badan
Azam ni telah berjaya dengan bantuan Jus Mate 5. Tujuan aku ingin kurangkan berat badan coz nak tahap kesihatan yang lebih baik. Badan sihat, cantik dan berseri (hehe..).

No comments:

Post a Comment